Hvor mye for sponsede innlegg? Ikke vær redd for å sette opp prisen!

Foto: Christian Dubovan on Unsplash

Hvor mye er egentlig et sponset innlegg verdt på bloggen din? Svaret er; Antagelig mer enn du blir tilbudt

Les også: Tjen penger på bloggen med sponsede innlegg

Det blir stadig mer populært blant annonsører å markedsføre via såkalte influencers, herunder bloggere. Via sponsede innlegg kan annonsøren nå ut til publikum som bloggeren har bygget opp over tid, så hvor mye er dette egentlig verdt? Hvor mye skal du som blogger ta for et sponset innlegg?

Hvor mye skal du ta for et sponset innlegg?

Det er dessverre ikke enkelt å prissette hva et sponset innlegg på en blogg. Det finnes ingen regler eller veiledning for dette. Dessuten varierer denne verdien fra annonsør til annonsør og fra bransje til bransje. Det korte svaret er at du må prøve deg fram. 

Når annonsøren tar kontakt med ønske om sponset innlegg er det flere ting du bør vurdere før du setter prisen du ønsker:

  • Hva ønsker annonsøren å selge? Treffer det ditt publikum?
  • Hvor mange lesere har du? (Potensielle kjøpere for annonsøren)
  • Hvor stor konkurranse har du i din nisje?
  • Ønsker du et lengre samarbeid?
  • Må du skrive innlegget, eller får du tilsendt et ferdig innlegg?

Du må rett og slett prøve deg litt fram med ulike tilbud for ulike annonsører for å føle deg fram til hvilken pris de er villig til å betale, og ved hvilket punkt annonsørene begynner å si nei. Det er helt greit å begynne litt lavt i pris for å bygge deg opp erfaring, men bruk denne erfaringen for å analysere hvor mye et innlegg faktisk er verdt for annonsøren.

Når du har fått et sponset innlegg, prøv å kartlegge hvor mange lesere som leser de sponsede innleggene og hvor mange som klikker på lenkene, og potensielt hvor mye annonsøren kan ha tjent på dette innlegget. Dette kan gi deg en pekepinn på hvor mye annonsøren potensielt kan tjene på innlegget i forhold til hva de betaler for det. Er gapet stort, er det på tide å sette opp prisen. 

Ofte vil annonsøren også komme med en pris de ønsker å betale for innlegget i henvendelsen, vær kritisk til dette beløpet og ikke vær redd for å svare med en høyere pris enn de tilbyr.

Ikke vær redd for å sette opp prisen

Ikke si ja til det første tilbudet du får! Annonsørene vil alltid prøve å betale minst mulig og har ofte mye å gå på. 

Det ligger i annonsørenes natur å gi deg et mye lavere tilbud enn det innlegget er verdt for dem. Det er tross alt mellomlegget mellom prisen og det de vil tjene på innlegget som gir dem profitt. Dessverre er det litt for enkelt for annonsører å utnytte bloggere som ikke forstår hvor verdifull bloggen deres egentlig er.

Jeg har selv vært der. Gleden var stor da jeg fikk mine første tilbud om å skrive sponsede innlegg. Fra å tjene noen få kroner på affiliatemarkedsføring på bloggen, kunne jeg plutselig få noen hundrelapper på et innlegg. Woho!

MEN, da jeg en dag fikk henvendelse fra en annonsør som jeg egentlig ikke var så giret å skrive for svarte jeg med et kontratilbud som var åtte ganger høyere. Og vet du hva, de slo til! Jeg ble helt sjokkert og innså med det at å få innholdet deres på bloggen min var mye mer verdt for dem enn de i utgangspunktet tilbød meg. 

Lærdommen for dette var at jeg fra da av alltid kom med et kontratilbud og la meg betraktelig høyere enn det annonsøren tilbød. Som oftest endte det med en forhandling hvor vi landet et sted mellom mitt og deres tilbud. Resultatet var at inntektene fra sponsede innlegg økte med 4-5 gangeren det året.

Så ikke ta det første tilbudet du får. Bloggen din er som regel betraktelig mer verdt for dem enn det de først tilbyr deg. Svar med et høyere kontratilbud så skal du se at inntektene dine på bloggen øker raskt. 

 

Start din blogg NÅ med anbefalte Hostgator:

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Blogglistenhits Blopp.no