Del 3 – Hvordan skrive blogg som begeistrer både lesere og søkemotorer

Hvordan skrive blogg – Med din nyoppstartede blogg, mangler kun det viktigste – Godt innhold!

Her er hvordan du skriver en god og verdifull blogg som begeistrer både lesere og søkemotorer.

I denne delen lærer du hvordan du finner din skrivestil og hvordan skrive blogg som tiltrekker lesere og blir synlig i søkemotorer.

Lær hvordan du skriver innhold som skiller deg ut og gjør bloggen verdt å lese og dele!

Finn ut hvordan leserne dine egentlig leser bloggen din og hvordan du kan tilpasse deg dette for å få dem til å fortsette å lese bloggen din.

Er du klar for å fylle bloggen din med engasjerende innhold som oser av kvalitet?

Skrive blogg

3. Skrive blogg med godt og engasjerende innhold

3.1 Finn din skrivestil

Din skrivestil er din stemme ut mot leserne og har mye å si for opplevelsen av bloggen din.

Finn din stemme og din skrivestil som du ønsker å ha på bloggen, dette er på mange måter personligheten til bloggen din.

Det er mange måter å skrive om samme tema. Noen ønsker å ha en profesjonell framtoning for å appellere til profesjonelle aktører, mens andre ønsker å ha en mer hverdagslig stemme som treffer lesere gjennom humor og gjenkjennelse i det som skrives.

Sistnevnte er ofte en fellesnevner for de mest populære bloggene.

Et godt eksempel på dette er hvordan bloggeren Mr. Money Mustache snudde alt på hodet for økonomibloggere.

Før hadde økonomiblogger gjerne vært veldig tørre og kjedelig.

Mr. Money Mustache ble veldig populær på veldig kort tid med sitt hverdagslige morsomme språk full av grove ord og sterke meninger.

Å finne din skrivestil går egentlig ut på hvordan du utrykker deg best mulig og mest naturlig i forhold til dine lesere.

Ikke prøv å være noen andre enn du er. Husk at leserne er mennesker og jo mer genuint og personlig du skriver jo sterkere relasjon vil leserne få til bloggen din.

Hvordan snakker du til daglig? Hvem er kjerneleserne du ønsker å nå ut til?

Hvordan ville du snakket med denne kjerneleseren i virkeligheten?

3.2 Skrive blogg for din kjerneleser

Et tips jeg tidlig tok til meg da jeg begynte å blogge var å finne min kjerneleser og se for meg å skrive blogg for vedkommende.

Dette kan gi en mer personlig relasjon til leserne.

Å skrive for en kjerneleser er et tips som går igjen hos store bloggere og journalister og det er ikke uten grunn.

For når du skriver blogg kan det være vanskelig å se for seg alle leserne som sitter på andre siden av skjermen og leser det du skriver.

Det kan være vanskelig å skrive noe som treffer alle leserne og innholdet kan fort bli litt tørt og generelt.

Hvis du derimot skaper deg en kjerneleser som representerer de leserne du ønsker å nå ut til, så er det mye enklere å skrive godt og treffende innhold.

Dette gjør det også enklere å bygge relasjon med lesere gjennom en mer personlig skrivestemme.

På Deltidsblogger har jeg rett og slett gjort første person som tok kontakt for hjelp med bloggen sin om til min kjerneleser.

Jeg har gitt henne et annet navn, men ellers er altså kjerneleseren min en ung kvinne som ønsker å starte sin egen blogg, men som kanskje trenger litt hjelp på veien.

Hun ønsker gjerne å tiltrekke lesere og etterhvert tjene litt penger på bloggen, men vet ikke helt hvordan gå i gang med dette.

Ved å tenke på kjerneleseren er det også enklere å se for seg hva som gir leseren verdi, som igjen kan gi mange nye idéer til gode og nyttige innlegg.

Men hvordan leser egentlig leserne bloggen din?

3.3 Hvordan lesererne faktisk leser bloggen dinDen dårlige nyheten er at leserne dine leser skuffende lite av det du faktisk skriver. Den gode nyheten er at det finnes mange grep du kan ta for at bloggen skal bli mer lest.

Vi er blitt skumlesere, og det er ikke rart.

Med internett i lommen kastes informasjon på oss fra alle kanter som en kaotisk kanonballkamp og vi mennesker har tilpasset oss dette.

Vi er blitt eksperter på å dodge og filtrere ut informasjon vi ikke trenger. Vi skummer overflaten for å avgjøre om informasjonen er nyttig eller ei.

I boken «Effektiv nettskriving» får du et godt innblikk i forskningen på hvordan leserne leser informasjon på nett. La meg gi deg noen eksempler:

  • Hele 53-79 % skumleser teksten, men de som leser hele teksten leser den nøye
  • De som bestemmer seg for å lese hele teksten leser i snitt 77 % av teksten
  • 95 % leser tittel og ingress for å avgjøre om resten av teksten er nyttig
  • Leseren leser kun de 2-5 første ordene i tittel eller ingress før avgjørelsen om å lese resten er tatt

effektivnettskriving50

Boken er full av gode råd til hvordan du kan tilpasse teksten for å holde mest mulig på oppmerksomheten til leseren.

Her er noen gode tips å ta med seg fra disse undersøkelsen:

  • Legg til rette for både skumlesing og lenge lesing
  • Skriv forklarende og presise titler, undertitler og ingress
  • Skrive generelt kort og presist med små avsnitt og mye luft
  • Bruk undertitler, punktlister og lignende flittig for effektiv skumming
  • Skriv det viktigste først i teksten (Dette kommer vi tilbake til)

Med innsikt i hvordan leserne faktisk leser bloggen er det mye enklere å skrive godt innhold som holder på oppmerksomheten og som gjør innlegget verdt å lese!

3.3 Hvordan skrive et innlegg som er verdt å lese

Gi leseren verdi. Enten det er snakk om noe nyttig og lærerikt eller ren og skjær underholdning, så er det stikkordet det samme – Verdi til leseren!

Det er dette som skal gjøre bloggen din verdt å lese og kanskje til og med verdt å dele.

Hvis leseren får verdi av å lese bloggen din, vil du også få verdi tilbake fra leserne.

For å skape et verdifullt innlegg for leseren er det én viktig ting å ha på plass før du begynner å skrive – Vinkling på innlegget! Vinklingen er hele poenget med innlegget, den røde tråden, verdien du ønsker å gi leseren.

Vinklingen beskriver hva du ønsker at leseren skal sitte igjen med etter å ha lest innlegget. (Ikke til å bli forvekslet med overskriften, men vinklingen og verdien i innlegget bør framgå i overskriften)

Jo mer presise vinklinger jo bedre både for leserne og, som du vil lese mer om i neste avsnitt, for søkemotorer.

Eksempler på noen presise vinklinger:

Tenk gjennom før du skriver: Hvilke innlegg ville du selv synes er verdt å lese? Hva vil være verdifullt og kunne hjelpe din kjerneleser med å løse et problem?

Skriv det viktigste først!

Skriv det viktigste aller først! Det er ingen vits i å spare på kruttet. Dette kalles “omvendt pyramide”-metoden som brukes flittig av journalister og skribenter.

Det er nemlig en vanlig felle å tenke at en skal holde på leserne lengst mulig ved å dytte hovedpoenget langt ned i teksten. Men som vi lærte i forrige avsnitt så faller veldig mange av leserne av lasset allerede helt i starten.

Dermed vil leserne som kun leste begynnelsen ikke ha fått noe verdi.

Omvendt pyramide

Hvis du derimot gir de viktigste og mest verdifulle poengene allerede i starten av innlegget så sitter alle leserne igjen med noe.

Man får raskt oversikt over hva innlegget faktisk handler om og om det er verdt å lese videre.

Det er vanskelig å skuffe lesere som vet hvorfor de leser innlegget. Og det er veldig lett å skuffe lesere som leter etter poenget, men som finner noe helt annet lengst ned i innlegget.

Med andre ord, ha et mål om å gi leseren noe av verdi med innlegget ditt og skriv det viktigste helt i starten. Ha en klar og presis vinklingen helt fra start og bruk denne som en rød tråd i hva du ønsker å få fram.

3.4 Hvordan skrive blogg som blir synlig i søkemotorer

Over 90 % av nye lesere på mine blogger kommer fra søkemotorer. Dette er en potensiell viktig kilde til nye lesere som ikke skal undervurderes.

Slik skriver du blogg som blir synlig i søkemotorer:

La oss ta det viktigste først – Skriv først og fremst for mennesker, deretter for søkemotorer!

Hvis du har fokus på å skrive verdifullt kvalitetsinnhold så er allerede mye gjort. Søkemotorene jobber nemlig hardt med sine algoritmer som skal gi søkerne det mest relevante, nyttige og kvalitetsinnholdet, og de begynner å bli veldige gode.

6 grep for bedre synlighet i søkemotorer

Når det er sagt, det er noen grep du kan og bør ta for å gjøre innleggene dine mest mulig synlig for søkemotorer. (Her anbefaler jeg igjen boken «Effektiv nettskriving» og andre kilder for å en mer nøye gjennomgang).

  • Nøkkelord og utrykk – Når du skriver innlegg er det lurt å ha noen faste relevante ord og utrykk for den vinklingen/verdien innlegget skal gi og som potensielle lesere er ute etter. Nøkkelordene bør brukes jevnlig gjennom innlegget og gjerne framgå i overskiften, første avsnitt og underoverskrifter.
  • Overskrift og metabeskrivelsen – Overskriften og metaskrivelsen har to funksjoner i søkemotorer. De bør inneholde noen av de relevante nøkkelordene og utrykkene (Helst først i overskriften hvis mulig) for selve søket. I tillegg er det overskriften og metabeskrivelsen som faktisk skal overbevise søkeren om å klikke på lenken din (Derfor viktig med presise og beskrivende overskrifter)
  • URL-adresse – Som standard vil WordPress ha en innstilling som gir innleggene dine en stygg og lite søkevennlig URL-adresse. Disse innstillingene bør du endre helt fra start slik at URL-adressen viser overskriften i URL-adressen. Enda bedre er at du kan endre denne for hvert innlegg for å sikre deg at den inneholder nøkkelord og utrykk (Se anbefalt utvidelse nedenfor).
  • Oppbygging av innlegg – Igjen gjelder det å skrive naturlig kvalitetsinnhold for leseren. Søkemotorer jobber som sagt hardt for å finne kvalitetsinnhold som søkere faktisk ønsker å lese. Her gjelder blant annet omvendte pyramidene. Det viktigste først, allerede i overskrift og ingress, inkludert nøkkelord og utrykk. Bygg opp med underoverskrifter og avsnitt med mye luft som gjør innlegget leservennlig.
  • Lengde på innlegg – Lange innlegg blir ofte foretrukket av søkemotorer. Du skal riktignok skrive presise innlegg, men innlegget bør ha minst 3-400 ord.
  • Interne og eksterne lenker – Dette er en viktig del av hvordan søkemotorer finner ut hva som er relevant. Når du lenker til innlegget ditt fra andre innlegg og deler av bloggen så bruk helst nøkkelord og utrykk i lenketeksten.Innlegget i seg selv bør også inneholde lenker til andre interne innlegg, men også relevante eksterne lenker er bra. Det beste er om du får andre nettsider/blogger til å lenke med nøkkelord/uttrykk til ditt innlegg.

Tips: Bruk WordPress utvidelsen Yoast SEO for å gjøre jobben med å søkemotoroptimalisere innleggene dine MYE enklere. Denne bruker jeg i alle innlegg.

Her skriver du enkelt inn det nøkkelordet eller utrykket du ønsker å ha i innlegget. Yoast SEO guider deg til å optimalisere innlegget både for søkemotorer, men også for lesevennlighet.

skrive for søkemotorer


Med nyttig og engasjerende innhold er du klar for del 4!

Nå klør du vel i fingrene etter å skrive masse godt, engasjerende og verdifullt innhold til leserne dine. Men så var det jo det å faktisk få seg lesere. Dette er kanskje den største utfordringen for en ny blogger.

Gå videre til del 4: Hvordan tiltrekke nye lesere og hvordan bygge opp følgerskaren med faste lesere.

Hva venter du på? Start din blogg NÅ med One.com:

Skroll til toppen