Slik forvandlet jeg 3000 kr til 1 million på under et år og ble Norges største blogger

sindre lastad viralomania glabladet

Sindre Låstad hadde en bloggidé og et budsjett på 3000 kr. Knapt et år senere var han blitt både millionær og Norges største blogger. Les den inspirerende historiens hans i dette gjesteinnlegget

Les også: Glabladet – Her kan du fortsatt lese de gamle innleggene

Mitt navn er Sindre Låstad og jeg er en internettgründer, musiker, forfatterspire og vannmann født 7. februar 1985. For å forstå hvordan jeg klarte å bli Norges største blogger på under et år, må vi begynne fra begynnelsen:

I 2007 hadde jeg sett meg lei av A4-livet og så ikke for seg en slik tilværelse resten av livet. Noe måtte gjøres, men jeg visste ikke hva.

I forbindelse med at jeg ga ut sitt første album (som artisten Corwana), kom jeg over en artikkel skrevet av Steve Pavlina. Artikkelen het «Do It Now». Dette skulle bare være begynnelsen på noe som skulle vise seg å åpne en helt ny verden av muligheter for meg.

Jeg innså at det kunne være mulig å tjene til livets opphold ved hjelp av en blogg. Dette var det ingen i Norge som gjorde på den tiden, så jeg bestemte seg for å ta plassen. Ikke ante jeg helt hvordan jeg skulle gjøre det, og min web-tekniske innsikt var lik null.

Men på kort tid gjorde jeg researchen og fikk hjelp av de rette folkene til å gå i gang og få laget en nettside, og 1. februar 2008 var Glabladet.no et faktum.

Mye motgang

Den dagen Sindre tente på alle broene og for alvor skulle leve av blogging

Da jeg kom inn i blogg-Norge ble jeg ikke tatt veldig seriøst i begynnelsen. Jeg proklamerte at jeg hadde brent broene bak meg og skulle «leve av å blogge». Jeg ble ledd i trynet. Folk spådde meg en kort karriere og enkelte ønsket at jeg skulle legge ned «driten».

Men all motgang, bedømmelser og ønsker om kort varighet ga meg bare mer motivasjon. Jeg var dønn alvorlig da jeg entret bloggosfæren med mine «hinsides» mål. Først og fremst gjorde jeg dette for min egen del, men nå hadde jeg noe å bevise for andre også.

Og sakte men sikkert stilnet kritikken. Etter å ha inspirert og hjulpet tusener av entusiastiske lesere i løpet av 5 år, med over 700 artikler innen selvutvikling, hjemmesider, eget bloggekurs og lansering av nye karrierer, følte jeg etter hvert at tiden var moden for noe nytt.

Siden november/desember 2013 hadde jeg båret på en utrolig inspirerende og aktuell idé. Men først 18. februar 2014 ble endelig Viralomania.com lansert. Nok en gang som følge av å studere et utenlandsk fenomen som ingen i Norge gjorde enda.

Fra kr. 3000 til 1 million – på under et år

På den tiden tjente jeg ikke all verden fra Glabladet og interessen min hadde begynt å ebbe ut. Men jeg var helt fullstendig overbevist om at denne idéen ville fungere og bli en suksess.

I løpet av månedene hadde jeg studert ALLE aspekter av å få dette til, inkludert folk som gjorde det allerede (ViralNova var en stor inspirasjonskilde), folk som skrev detaljert om muligheten, hvordan nøyaktig dette kunne markedsføres og slå an – ja, alt! Og det var nettopp det som skulle til for at jeg skulle få den genuine troen – jeg visste at det kunne gjøres!

Jeg hadde beregnet at 3000 kroner var det som skulle til for å få siden ordentlig i gang mtp markedsføring på Facebook. Så jeg fikk låne pengene av min kjære mor en gang hun kjørte meg hjem etter et besøk. Jeg fortalte henne om idéen min i bilen, med full overbevising (noe som ikke alltid kommer naturlig). Hun spurte om jeg var sikker. Jeg så henne i øynene og sa: «Jeg har aldri vært mer sikker på noe i hele mitt liv!»

Dag ut og dag inn fulgte jeg planen jeg hadde lagt opp til punkt og prikke. Den gikk bl.a. ut på å pumpe ut opptil 10 daglige innlegg på siden hver eneste dag, samtidig som disse ble markedsført strategisk på Facebook. Det var en «vitenskap», en formel bak det hele, som jeg fulgte til til minste detalj. Men etter nesten en måned så det aldri ut til å ta ordentlig av, slik jeg hadde forestilt meg.

I mars var det igjen tid for et besøk til min mor. I bilen på vei ut, spurte hun meg om hvordan det hadde gått med den nye idéen. Hvorpå jeg litt skuffet måtte meddele at «det så ikke ut som det gikk så bra». Jeg husker enda godt hvor dårlig jeg følte meg, og at jeg var på nippet til å gi opp på det stadiet.

Reddet av bananer

Det jeg ikke visste, fordi jeg ikke hadde fulgt med på statistikken de siste 2-3 dagene, var at den første viraleffekten av en av sakene mine allerede hadde tatt helt av – akkurat slik jeg hadde visualisert at det skulle skje – og vel så det!

Pr. dags dato er jeg enda ikke sikker på nøyaktig hvordan det skjedde, men noen hadde tydeligvis delt en sak med fakta om bananer, fra siden min, og *BAM*…

Sist jeg sjekket for noen år siden, var saken delt over 70K ganger på Facebook, og dette er min nest mest leste sak fra Viralomania noensinne – med nesten 1 million lesere av bare den artikkelen alene.

Du kan jo forestille deg sjokket mitt når jeg senere den samme kvelden, hos mamma, logget inn for å bare sjekke statistikken… Fra noen kroner pr. dag til plutselig over 4000 kroner på en dag – det var nesten uvirkelig… Men samtidig akkurat slik jeg hadde sett det for meg.

I løpet av året som skulle komme, kunne bl.a. Aftenposten og TV2 konstantere at jeg var «Norges desidert største blogger» … Og innen 31. desember samme året hadde siden tjent godt over 1 million kroner. Ikke verst for en sped begynnelse med kr. 3000 i minus

I løpet av året som skulle komme, kunne bl.a. Aftenposten og TV2 konstatere at jeg var «Norges desidert største blogger», takket være offisielle tall fra Storyboard og Blogglisten. Helt på egenhånd hadde jeg, en 29-åring fra Bergen, blitt like stor som Dagens Næringsliv og veletablerte mediehus og en rekke lokalaviser. Og innen 31. desember samme året hadde siden tjent godt over 1 million kroner. Ikke verst for en sped begynnelse med kr. 3000 i minus, eller hva? 🙂

«Glabladet»-comeback på sindre.vip

Jeg driver fortsatt Viralomania.com den dag i dag, og selv om det ikke er enkelt å tjene like store summer som det var i gullårene 2014, 2015 og 2016, på grunn av at Facebook har gjort store innstramninger på reach og strupet trafikken til sider fordi de vil ha mest mulig annonsepenger, går det fortsatt an å leve av å drive Viral’o’Mania.

Samtidig som jeg gjør dette, er jeg tilbake med egen blogg – for første gang siden 2016.

Jeg sitter på en gullgruve av kunnskap og erfaring innenfor feltene blogging og internettmarkedsføring. Jeg har tidligere forandret livet til tusener via Glabladet – planen å hjelpe og inspirere enda flere.

Glabladet.no er en personlig blogg med «en internettgründers bekjennelser». Med tiden vil jeg lansere nye produkter og tjenester. Bl.a. vurderer jeg et kurs som tar for seg den nøyaktige markedsføringsstrategien jeg benyttet meg av for å gjøre Viral’o’Mania til en suksess og dra inn tusenvis av likes fra første stund.

Og hvis noen har spørsmål ang. noe som har med Viral’o’Mania å gjøre, er det bare å fyre løs, så kan det hende jeg svarer på dem i egne innlegg.

Jeg har store planer for 2020, og jeg er sikker på at det kommer til å bli mitt mest kreative år hittil! Om du velger å følge meg der, er du hjertelig velkommen til det. 🙂

Skroll til toppen